©Jean Christophe Cros; http://www.flickr.com/photos/droledeciel/6944311945/ |
9h00 Atelier 1 : rétrospectives
A la
Maison de l’Université, Salle du Conseil, Campus Illberg,
Université de Haute-Alsace, Mulhouse (arrêt tram : Université)
Présidé par Didier
Girard (UHA/ILLE)
Michel
Arouimi (Université
du Littoral) Le texte comme « idéogramme » : un phénomène méconnu dans
la littérature occidentale
Résumé de la
communication / abstract :
Plus mystérieuse que les jeux de maints poètes avec
l’espace graphique de leurs œuvres, la capacité de cet espace à s’harmoniser
avec l’objet de la description littéraire est un phénomène mal étudié. Claudel
a eu l’intuition de ce phénomène, dont témoigne l’étagement des distiques qui,
dans un poème consacré à Rimbaud, « imite » le béquillement du poète
amputé. Sous la plume de Rimbaud lui-même, l’évocation des éléments naturels
dans l’Illumination Veillées
détermine la présentation graphique de cette Illumination, dont les trois
sections traduisent, par leur aspect graphique, la singularité de l’air, de la
terre et des vagues de la mer, évoqués dans chacune des trois sections.
Anne Marie Albiach, Figure Vocative, L’object anarchique, p35
|
Plus généralement, ce phénomène s’étend à la structure
même des récits ou romans d’autres auteurs : avec les effets de symétrie
de La Main
enchantée de Nerval, soulignés par le titrage des chapitres, ou bien la
structure du Lance-pierres de Jünger,
au milieu de laquelle le chapitre « Le lance-pierres » nous vaut la
description de cet objet qui s’impose comme le symbole matériel de cette
structure (et d’abord celle de ce chapitre en diptyque). La vision d’un renard
écorché, dans le chapitre médian d’un roman de Bosco n’est pas moins
évocatrice : comme si le corps déchiré de l’animal se transposait dans le
bâti du roman… L’espace interne des chapitres du Billy Budd de Herman Melville (un grand modèle de Bosco) présente
des effets de symétrie, dont le symbole est fourni par certains détails
descriptifs qui dominent le contenu de ces chapitres. L’ouvrage entier, par la
perfection de son bâti, vérifie la valeur allégorique du personnage Billy Budd,
incarnation quasi mystique de la perfection littéraire.
Ernst Jünger |
La complexité de ce problème est accrue par la
subjectivité du lecteur. Ce dernier reçoit un pouvoir de « co-création »
déjà indiqué par Umberto Eco, et par Dominique Maingueneau. On peut même
trouver, enclos dans les œuvres, des indices qui sollicitent le travail mental
du lecteur, sans lequel le pouvoir du texte serait lettre morte.
BIO :
Après s’être intéressé à la vision corporelle
de l’écriture que semblent avoir partagé Kafka, Kleist et Melville, Michel
Arouimi a étudié la présence de l’Apocalypse dans les œuvres de Eichendorff et
de Conrad. Les recherches de M. Arouimi, qui est ancien élève de l’Ecole du
Louvre, concernent la remise en cause de l’Harmonie dans les œuvres d’écrivains
de diverses époques.
Le premier ouvrage de M/ Arouimi portait sur
les arts du spectacle (L’Apocalypse sur
scène, 2002) le second sur l’œuvre de Carlo Levi Magies de Levi, Schena : Lanore, 2006) . Le troisième : Les Apocalypses secrètes, paru en 2007, a pour objet les
réminiscences de l’Apocalypse dans la littérature. Ont suivi les ouvrages parus
chez Orizons : Vivre Rimbaud selon
Ramuz et Bosco (2010) et Jünger et
ses dieux (2011).
Sarah Bonciarelli (Università per Stranieri di
Perugia/Katholieke Universitei Leuven) Typographic games and visual culture at the beginning of the XX century.
The case of Italy
Résumé de la communication /
abstract :
The purpose of the paper is to give a contribution to the conference
focusing the discussion on the use of visual protocols and new lines like
typographical games, design and collage in literature and paratextuality. The
paper will present through the use of some original case studies (Pitigrilli,
cineromanzi, roman zigialli) the first results of an ongoing research at
KatholiekeUniversiteit Leuven (Belgium)
about the typographical and visual evolution of the book in Italy between
1900 and 1950 especially in relation to the development of middle-brow
literature. The aims of this project are to study a number of evolutions in
typographical techniques in close relationship to literary and artistic
evolutions in the first half of the XXth century (for example the Avangarde,
Futurism and Dadaism) in relation with the world of advertising.
A
general belief is that experimental typographic techniques are considered as
innovations only applied to books for an elitist audience of collectibles. On
the contrary, typographic techniques are far more interesting to study when
examining how they have been applied to middlebrow literature rather than to art
books, premium special editions and rare printings. The high runs, the large
diffusion and the accessibility of middlebrow literature make it an interesting
sample for the history of typography. When the most advanced and fine
typographic experiments moved from an elite publishing sector to mass
diffusion, very important changes in the publisher and typographic area
materialized. This is particularly relevant in the Italian situation and in the
period of the 1930s, when a broad part of the population, holding a medium-low
literacy and cultural level, approached the “book” market by means of a middlebrow
literature that was able to attract a large number of readers with its
typographical and paratextual high quality elements.
This
discussion can be framed in a broader reflection about the relationships
between image and verbal text in literature, art and advertising.
Sarah
Bonciarelli is a post doc
fellow (Università per Stranieri di Perugia – Italy)
and visiting postdoc fellow at KatholiekeUniversiteit Leuven (Belgium), where she is involved in
a broad research programme“Literature and its
Multiple Identities (1900-1950)”. She holds a Phd in Text Sciences
in Italy and is a member of
the Permanent European Observatory on reading (Siena University).
Her main interests are Italian literature, semiotics and book
history. Shelectured at
the Universidad de Cantabria, Università di Viterbo, Università di Siena,
Università di Perugia and Università per Stranieri di Perugia,
Universitéchatolique de Louvain. Recentpublications: "Reading between text
and image" in Alabe n.
3- 2011;Vent'anni di comunicazione
del libro (2011) in AA.VV. Comunicare
il libro a c. di Michele Rak, Arnoldo Mondadori Milano; Comunicare il libro. Dai media tradizionali al
Web.2 (2010), Scriptaweb, Napoli.
Alexandra Perloff-Giles (Harvard University/Université
Paris-Sorbonne) The
Legacy of Un Coup de Dés: Mallarmé in the age of Citationality
Résumé de la communication /
abstract :
Marcel Broodthaers |
Focusing on contemporary artistic
reinterpretations of Stéphane Mallarmé’s Un
Coup de Dés
Jamais N’Abolira le Hasard, this paper explores the
increasingly fluid boundary between poetry and the visual arts. In treating the
page as a kind of canvas on which visual elements are arranged in
two-dimensional space, Mallarmé disposed of the linearity of poetic verse,
deploying typography and spatial arrangement as instruments in the construction
of meaning. In doing so, he restored aura to the printed page in the age of
mechanical reproduction, when printed text was becoming increasingly associated
with information provision. More than one hundred years after Mallarmé’s death,
as artists and writers confront an overabundance of available language and
visual material thanks to the Internet and other forms of diffusion, they have
responded by employing, in the words of Conceptual Poet Kenny Goldsmith,
“intentionally self and ego effacing tactics using uncreativity, unoriginality,
illegibility, appropriation, plagiarism, fraud, theft, and falsification.” The
most well-known appropriation of Mallarmé’s poem, of course, is that of Belgian
poet-turned-artist Marcel Broodthaers, whose effacement of Mallarmé’s text can
be read as a cynical gesture of disillusionment, a commentary on the
impossibility of poetic language resisting reification.
Mallarmé _ poney-m (site ICI) |
BIO:
Alexandra Perloff-Giles is an Independent curator and critic, a contributor to print and online
publications including Artforum.com, the Huffington Post, and Art, Antiquity, and the Law. She is currently
organizing an exhibition that will take place in September 2012 at Mains
d’Oeuvres, a multidisciplinary art space in Saint-Ouen, around the question of
artistic labor and the time of work in contemporary art. Her undergraduate
thesis was: Museums in Miniature: Joseph
Cornell, Marcel Duchamp, and the Critique of Modernist Display Practice
(advisor: Benjamin H.D. Buchloh). Her Master’s thesis focuses on the history
and current activities of the Fonds National d’Art Contemporain, Centre
National des Arts Plastiques. Her research interests include the
avant-garde in France,
contemporary art, institutional critique and the history of exhibition design,
heritage and cultural property protection.
On vous rappelle que ce colloque est ouvert au public!
Venez nombreux! PROGRAMME sur:
http://lex-icon21.blogspot.fr/2012/05/le-programme-pour-lex-icon-colloque.html
We remind you that this international conference is open to the public!
Please join us! Full PROGRAMME at:
http://lex-icon21.blogspot.fr/2012/05/le-programme-pour-lex-icon-colloque.html
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