samedi 31 mars 2012

Lex-Icon Blog Project Post 12 : Patrick Williamson



Habits à Lire: Why

Why, a creation by Anonyme XXI, for the collection Habits à Lire. I am just the contributor. I have never worn my eponymous poem. It looks like fun. It is extravagant. It is performance. This is a word creation project by TranSignum, which is run by the artist Wanda Mihuleac. The links below show more of the costumes. Look it up on You Tube. I believe there are also Poetic Umbrellas. Dated: 2010.”-- Patrick Williamson

BIO:
Patrick Williamson, is an English poet and translator, who lives and works near Paris. He is involved in numerous projects with TranSignum, of widely varying nature. Latest poetry publications Bacon, Bits &Buriton (Corrupt Press, 2011) and Locked in, or out? (Red CeilingPress, 2011). He is increasingly focusing on music composition and multimedia projects. This is a learning curve. For more images from Habits à Lire: http://poesie.evous.fr/Transignum-Habits-a-lire.html  See more photos on:   http://www.myspace.com/transignum/photos/34848053#%7B%22ImageId%22%3A34848053%7D  A fashion show of these great garments can be seen at:


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vendredi 30 mars 2012

Lex-Icon Blog Project Post 11: Andrew Topel

soundless


the sound becomes seen”--Andrew Topel


BIO:
Andrew Topel is the editor & publisher of avantacular press, specializing in books of visual poetry.  To see the on-line catalog, go to http://avantacular-press.blogspot.com/ Topel also hosts and edits RENEGADE : an on-line journal of international visual poetry which includes works by some of the artists who will be presenting at Lex-Icon, as well as work by Brian Dettmer (http://visualpoetryrenegade.blogspot.fr/search?updated-max=2012-03-20T01:52:00-07:00) who will be the subject of Katy Masuga's talk at Lex-Icon this June. 


Andrew Topel est l’éditeur des éditions Avuncular. Pour visionner leur catalogue, voir : http://avantacular-press.blogspot.com/ Il est rédacteur de la revue sur internet RENEGADE : an on-line journal of international visual poetry où on peut trouver des images de Brian Dettmer (http://visualpoetryrenegade.blogspot.fr/search?updated-max=2012-03-20T01:52:00-07:00) dont Katy Matsuga va parler en juin au colloque Lex-ICON.


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jeudi 29 mars 2012

Lex-Icon Blog Project Post 10 : Pierre Antoine


Proust normalisé
tirage imprimé, 2 x 5m, découpé et plié. 2009.
 
« Les manuscrits de Marcel Proust montrent une écriture vive, rapide, une création dynamique et boulimique. «Proust normalisé» est le résultat d’un processus rationnel qui utilise les manuscrits de Proust comme matériaux. D’abord son écriture est recouverte de traits vectoriels, les bord de chaque textes sont ensuite découpés de manière à s’ajustés les uns aux autres en une surface d’écriture, puis la surface complète est découpée et pliée de manière à obtenir un livre. Une suite d’étapes logiques, techniques, mettant en avant l’écriture et le livre comme technologie en contradiction avec les savoirs et les oeuvres qu’elle rend intelligible. »--Pierre Antoine

BIO:
Pierre Antoine: Né en 1981, Pierre Antoine étudie à l'École Régionale des Beaux Arts de Rouen de 2002 à 2005. Il y obtient son D.N.A.P, puis son D.N.S.E.P à l'École Nationale Supérieure d'Art de Bourges en 2007. Durant l'année 2007-2008, il participe à deux résidences d'artistes suivies d'une exposition à Bandit-Mage (Bourges) puis à Chantier Public (Lyon). En 2009, il s'installe à Paris où il trouve un atelier dans lequel il travaille toujours. Sa dernière exposition s'est tenue à Paris à la Galerie Backslash / Backslash Gallery début 2012 : "Backstage - Retour de stage". Pour plus, voir son site : https://sites.google.com/site/pierreantoine81/


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mercredi 28 mars 2012

Lex-Icon Blog Project Post 9 : Jean-François Robic



« L’image Fuir vers l’île (2008-2011) est une « photo-texte » réalisée à partir d’une capture d’écran de ma vidéo Noël à quai (2007, 5’30’’). La vidéo est constituée de vues de cargos enchainées par fondus, navires en attente dans le port de Lorient (Bretagne) le jour de noël 2006. Ici, deux d’entre eux se superposent par un fondu enchainé. L’image vidéo comporte déjà du texte, par le biais des consignes à bord et des noms et localisation des navires. J’ai depuis longtemps l’habitude d’incruster du texte, traité plastiquement (couleur, taille, transparence, police, emplacement dans l’image), afin de faire à la fois un écho poétique à l’image et ouvrir son univers à d’autres données et références. Echo, c’est finalement un terme qui pourrait convenir à cette pratique. Je pratiquai ainsi en peinture, puis je l’es radicalisé avec le copy-art et les livres d’artistes, je le poursuis aves ces photos-textes et la vidéo.
          Dans le cas de cette image, le texte appelle simplement à d’autres histoires ou d’autres images, à la fois personnelles et collectives. Rien de très compliqué dans cette relation entre le texte et l’image. L’île, renvoie directement au nom du navire, Avalon, qui est le nom de l’île mythique où serait enterré le roi Arthur… La figure de l’île est également présente dans une autre de mes vidéos, Devant l’île (2008, 7’21’’). Quant au verbe fuir, il énonce la possibilité d’un sentiment dans la situation d’inertie, d’engourdissement subi par les marins et qui sait, par les navires eux-mêmes. » --Jean-François Robic

BIO :
Jean-François Robic, né en 1951 à Paris, est artiste et professeur des universités à l’Université de Strasbourg. Son travail artistique porte sur l'univers des rives de fleuve et des rivages d'océan, plus généralement sur la confrontation entre le regard de l’artiste et les marges géographiques où se croisent les traces du travail des hommes et de la nature. Les médiums utilisés sont le livre d’artiste, l’assemblage, l’installation, la vidéo. Il a créé en 1995 avec le peintre Germain Rœsz, le duo artistique L'épongistes (performances, poésie-action, installations et objets, livres d'artistes, cartes postales.) Ses travaux théoriques portent d’une part sur cet univers du rivage en rapport avec son travail artistique, et d’autre part sur la reproductibilité et l’intermédialité, ainsi que sur le cinéma (iconologie, relation cinéma et peinture...). Jean-François ROBIC vit et travaille à Rouen et Strasbourg.
          Publications récentes :  Portraitde l’artiste en naufrageur - sur les travaux maritimes, (L’Harmattan, 2002), Sculptures trouvées, (avec Michel Demange, Daniel Payot, Germain Rœsz), (L’Harmattan, 2003), Pour un monument à Armand Robin et au brouillard, (Cahiers recherche, Équipe d’Accueil 3402, Université Marc Bloch, 2006), Bruissements dans le jardind’Éros et de Thanatos – le motif du vent dans l’arbre, (Cahiers recherche, Équipe d’Accueil 3402, Université Marc Bloch, 2008), Copier-créer – essaissur la reproductibilité à l’époque de l’art, (éditions L’Harmattan, 2008) et Blowup, une seconde vue, (éditions L’Harmattan, 2012).
      Vient de paraître: "On veut se souvenir de tout de tous": ses correspondances de 1988-2009 avec Dominique Delhaye (artiste qui a présenté l'image 28 sur Lex-ICON). Leurs correspondances sont disponible à partir du blog de Dominique Delhaye Lezennes Mail sous forme d'un DvD copiable . Un pdf de leur "avant-propos" est également disponible sur le web ICI: on veut se souvenir de tout de tous.


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mardi 27 mars 2012

Lex-Icon Blog Project Post 8: George Vance


XMAS  (aesthetically neutral collage(s))

“Supermarket xmas flyer: cut & discard text & product-images: keep non-essential deco-filler : snip fragments: drop randomly onto white A4 sheet: photograph: glueing procedure: contemplation: new text: photocopy, blow up fragment-images: re-snip fragments derived from originals: paste text-lines to backs of new fragments: perform – 4 readers, 1 (different) collagist: text, scrambled sentences, anagrammed words, random word-shouts, fragments passed to collagist: new collage (above image) on pre-printed quadruple A4 scrambled-text backing: photographs: digital tweaking: a collage of a collage of a ...”George Vance

BIO:
George Vance has been around. Now living in Reims & Viffort, France. Author of  ‘A SHORTCIRCUIT’ (Corrupt Press, 2011) . Has read in numerous Paris venues – Ivy Writers Paris, Live Poets Society, Poets-Live, Wice, for Upstairs at Duroc, and others, such as part of the multi-voiced performance piece Quadriphonics. His work has been published in Upstairs at Duroc, Pharos; on-line at Nth Position, Retort, Ekleksographia (click magazine titles to read selections of Vance's work) and on the blog REWORDS. Can be heard on Poets-Live site at: http://poets-live.com/content/george-vance-12. He continues to work on text/image & text-only projects. His video ‘Heights of Experience’ was shown in Brussels as part of Artcetera 2006.
 
 
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lundi 26 mars 2012

Lex-Icon Blog Project Post 7: Jacqueline Dee Parker



POLE DANCING ON THE AXIS MUNDI, paper, acrylic, graphite on canvas, 60 x 50 inches, 2011

“The juxtaposition of collage elements in this mixed media painting, including disparate textual fragments, echoes the non-linear structure of my poem of the same title, which weaves through time, space, and various states of consciousness.  The verticality of the composition's structure alludes to movement in the poem.  Human life is observed as a series of balancing acts, in both mind and body, where gravity functions as not only a spatial, but also an emotional and existential force.”-- Jacqueline Dee Parker

BIO:
Jacqueline Dee Parker is a painter and a poet. Her poems appear in many literary journals including Atlanta ReviewTheSouthern ReviewChelsea, and anthologies American Diaspora: Poetry of Exile (University of Iowa Press, 2001), among others, and her work has been nominated for a Pushcart Prize.  She is the recipient of a 2007 Artist Fellowship from the Louisiana State Division of the Arts.  Her visual work resides in numerous private and corporate collections, and was featured in the 2010 Studio Visit, a juried artist book published by Open Studios Press. For more information please visit Parker’s website at: www.jacquelinedeeparker.com

 
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dimanche 25 mars 2012

Lex-Icon Blog Project Post 6: John M. Bennett



“The title of my piece is "Pied le coin se noircit" and it is from my forthcoming book of shaped poems, LA CHAIR DU CENOTE, (Marseille: éditions Fidel Anthelme X).  This piece is an inversion of the pyramid theme/image which dominates that book, so that it forms what looks like a martini drink.  I believe that all poems use visual, oral, and textual processes, and this work is an example of that.”--John M. Bennett

BIO:
John M. Bennett is widely regarded as one of the foremost avant-garde poets of our time. He has published over 400 books, chapbooks, media, and other materials. Among the most recent are rOlling COMBers (Potes & Poets Press), MAILER LEAVES HAM (Pantograph Press), CHAC PROSTIBULARIO (with Ivan Arguelles; Pavement Saw Press), HISTORIETAS ALFABETICAS (Luna Bisonte Prods), PUBLIC CUBE (Luna Bisonte Prods), and THE PEEL (Anabasis Press). He co-founded with Douglas C Landies and was editor and publisher of LOST AND FOUND TIMES (1975-2005)--a selection of texts and graphics from issues 1-39 of the magazine appeared in 2009 as Loose Watch (Invisible Press).  He is Curator of the Avant Writing Collection at the Ohio State University Libraries in USA.  For more see his homesite:  www.johnmbennett.net or his blog: http://johnmbennettpoetry.blogspot.com/ Some of his books can be found on:  http://www.lulu.com/spotlight/lunabisonteprods and at http://library.osu.edu/sites/rarebooks/avantwriting/ For more on the magazine and subsequent publication of selections from it, see LOST & FOUND TIMES: https://kb.osu.edu/dspace/handle/1811/45310

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samedi 24 mars 2012

Lex-Icon Blog Project Post 5: Michael Jacobson



“Mynd Eraser is a work-in-progress blog novel which uses asemic writing in a kinetic way. The idea for creating a text with moving asemic writing occured to me over 10 years ago. I began by creating small moving sculptures that incorporated moving text. The Paranoia Machine, the peripheral vision helmet poem I wear on the internet, being one of my earliest successful experiments. With gaining access to a computer and a blog, I began to put all of my ideas about asemic writing and kinetics together. Mynd Eraser is the product of all of my ideas assembled. It's a book I have no intention of completing, but will continue to exaggerate and improve it as I see fit.”-- Michael Jacobson

BIO:
Michael Jacobson is a writer and artist from Minneapolis, Minnesota USA. His books include The Giant's Fence, Action Figures, The Paranoia Machine, and his work-in-progress asemic kinetic blog novel Mynd Eraser. Besides writing books, he curates a gallery for asemic writing called The NewPost-Literate. He is also on the editorial board of SCRIPTjr.nl. In his spare time, he is working on designing a planet called "THAT".


Lex-ICON Blog infos:
Pour une présentation de ce blog, voir/ For a formal explanation of this blog project, see:  http://lex-icon21.blogspot.fr/2012/03/lex-icon-projet-de-blog-du-20-mars-au.html

Pour une invitation à contribuer à notre projet de blog, voir:/ INVITATION to contribute to this blog project: http://lex-icon21.blogspot.fr/2012/03/invitation-contribuer-notre-blog-invite.html

vendredi 23 mars 2012

Lex-Icon Blog Project Post 4: Sawako Nakayasu


“This image is a still from a video-poem called Insect Country G: Sign. In this piece I am writing a poem on my computer - as in, I am writing by hand, with a pen, directly onto the blackened screen of my computer, while a digital camera records the proceedings. From the video, a series of stills were printed on transparencies and hand-cut to be installed as part of the Homemade / Handmade Exhibit at Pace University. I'm exploring the crevices between digital and analog, poetry and film, process and product - in favor of all that lies right in between.”— Sawako Nakayasu

BIO:
Sawako Nakayasu writes and translates poetry, and her recent book, Mouth: Eats Color –Sagawa Chika Translations, Anti-translations, & Originals does both in one work. Other recent books include Texture Notes and Hurry Home Honey (Burning Deck Press), and books of translation include Ayane Kawata’s Time of Sky/Castles in the Air (Litmus Press, 2010) and Takashi Hiraide’s For the Fighting Spirit of the Walnut, which received the Best Translated Book Award in 2009 (published by New Directions Press). She has received fellowships from the NEA and PEN, and her own work has been translated into Japanese, Norwegian, Swedish, Arabic, Chinese, and Vietnamese. More information can be found here: http://sawakonakayasu.net/

jeudi 22 mars 2012

Lex-Icon Blog Project Post 3: Tim Gaze


“I have been working with the idea that there's a continuum extending from images to text. Where something sits on this continuum is subjective. One person sees a picture of a house (recognisable image); another sees a bundle of lines (abstract image). One person can read a piece of graffiti (legible writing); another can't (asemic writing). One person sees an unknown species of writing (asemic writing); another sees “spaghetti” (abstract image).” --Tim Gaze, May 2006

« Je travaille avec l'idée qu'il y a un continuum s'étendant des images au texte. Ce qui se pose à tel ou tel endroit du continuum est subjectif. Une personne voit l'image d'une maison (image reconnaissable); une autre voit un paquet de lignes (image abstraite). Une personne peut lire un morceau de graffiti (écriture lisible); une autre ne peut pas (écriture asémique). Une personne voit une espèce inconnue d'écriture (écriture asémique); une autre voit des « spaghettis » (image abstraite). » --Tim Gaze, (version française de Damien Dion, juin 2008, éditée en revue Toth 1 (Orléans, déc. 2008)

BIO:
Tim Gaze is a writer (author of Noology & of 100 Scenes), artist and the editor of Asemic Magazine who lives in South Australia. Influenced by prehistoric rock paintings & ancient forms of writing, he is trying to create futuristic styles of art and writing. His particular interests are symbols, illegible “asemic” writing, and the making, construction and uses of abstract images. He also writes essays about asemic writing. For more, see: http://asemic.net/ or http://www.brokenboulder.com/books/tg2.htm for a pdf book by Gaze. Also check out the new ‘Asemic issue’ of MORIA, a special issue dedicated to asemic writing in which Tim Gaze, Andrew Topel and Nico Vassilakis of the Lex-ICON blog project are published: http://www.moriapoetry.com/i134v141.html. For another cool blog on Asemic writing, you can also visit http://thenewpostliterate.blogspot.fr/ an online blogmag published by Michael Jacobson which includes some work by Tim Gaze.

For a formal explanation of this blog project; see:  http://lex-icon21.blogspot.fr/2012/03/lex-icon-projet-de-blog-du-20-mars-au.html
INVITATION to contribute!: http://lex-icon21.blogspot.fr/2012/03/invitation-contribuer-notre-blog-invite.html

mercredi 21 mars 2012

Lex-Icon Blog Project Post 2: Jacques Demarcq

Poème inédit:
les calder. Le n° 1, d’après Untilted, 1938, coll. part. – un des premiers mobiles suspendus. Le 2, d’après Snow Flurry, 1948, Calder Foundation, New York

BIO:
Jacques Demarcq, né en 1946, a été postier, journaliste, prof de lettres, syndic, acteur, membre de la revue TXT, éditeur et critique d'art, producteur de radio, prof de design. Il est toujours : traducteur, écrivain. Il a beaucoup traduit E. E. Cummings, un peu Gertrude Stein et Andrea Zanzotto. Il a publié dernièrement : Les Zozios, (Nous, 2008), dont il a donné de nombreuses lectures publiques ; Nervaliennes, (Corti, 2010) ; et en 2011-2012 trois traductions de Cummings : font 5 et No Thanks aux éditions Nous, Érotiques chez Seghers. Pour plus, voir: http://remue.net/spip.php?article2935n avec une belle image de Les Zozios, et : http://www.cipmarseille.com/auteur_fiche.php?id=611

Born in 1946, Jacques Demarcq has been a postal worker, journalist, literature teacher, actor, art critic, book editor, radio host, design professor. He is still a translator and writer. He meanly translated E. E. Cummings, and less assiduously Gertrude Stein,  W. C. Williams and Italian poet Andrea Zanzotto. He published recently: Les Zozios [The Birdies], 350 pages of poems of which he gave numerous public readings; Nervaliennes, an essay on Gérard de Nerval, and the translation of three Cummings' books of poems: is 5, No Thanks and Erotic Poems. See more on http://remue.net/spip.php?article2935 with a great image from Zozios, or learn more about his past on his CiPM site: http://www.cipmarseille.com/auteur_fiche.php?id=611

mardi 20 mars 2012

Lex-Icon Blog Project Post 1: Nico Vassilakis

"These letters here have been captured in order to convey the pre word segment of a letter’s life. The parts of letters you regard as useless are busy, very busy. They line up ready to take their turn. One after another they sacrifice; they offer fragments of their body. The goal is to acquire shape, the kinds that equate to sound, and they are exhausted in the midst of that endeavor."--Nico Vassilakis
 
BIO:
Nico Vassilakis, creator of this image and reflection on it, is a Seattle visual poet from NY who keeps the site Staring Poetics. Vassilakis’s books include Disparate Magnets (2009), staring@poetics (2011) and Text Loses Time as well as the ebook Proctracted Type (Blue Lion Books, 2011). He collaborated with writer Friese Undine on Orange: A Manual (1997) and edited Clear-Cut: Anthology: A Collection of Seattle Writers (1996). Vassilakis has served as coeditor of Sub Rosa Press. In 1994 he founded the ongoing Subtext Reading Series. ). His work also appears in recording, hypertext and video formats, (click HERE to see some on Youtube) such as on The Continental Review—the editor of that review, Nicholas Manning, will be speaking about it at our Lex-Icon conference in June. See Nico Vassilakis’ website for many more exciting images and word works: Staring Poetics: http://staringpoetics.weebly.com/

lundi 19 mars 2012

INVITATION à contribuer à notre blog / INVITE to contribute to our Lex-ICON blog

INVITATION :
(English version below)
Critiques, chercheurs, plasticiens, écrivains:
Dans le cadre du colloque et du blog Lex-ICON (http://lex-icon21.blogspot.com), nous invitons des contributions des textes, des visuels, qui seront publiés quotidiennement : Pour contribuez un poste, envoyez un email a fragment78[at]gmail[dot]com avec :
1)   SOIT un texte critique, philosophique ou théorique de 250-300 mots (1-2 paragraphes) SOIT une image au format JPEG : la représentation d’une de vos œuvres en lien avec le texte, conçue dans la période allant des années deux mille à aujourd’hui, ou une œuvre inédite créée uniquement pour ce blog.
2)   NOTER : si vous nous envoyez une image, cette image sera accompagnée d’un énoncé (une à cinq lignes, à joindre par mail) de nature informatif, réflexif, critique, artistique, etc. Celui-ci peut être lié à l’intérêt suscité par les œuvres plastiques développant une forme de langage ou les œuvres littéraires présentant certains éléments visuels, aux techniques inhérentes à la fabrication de l’image/du texte, aux questions relatives au statut du lecteur/spectateur/acteur, à la lisibilité ou l’illisibilité de ce type de prestation visuelle ou textuelle, etc.   
3)   Chaque internaute enverra en sus de l’image et de son énoncé ou du texte critique, une courte biographie (cent mots au maximum) avec un lien éventuel sur son blog ou son site Internet.
L’ensemble des éléments textuels et visuels postés seront ensuite réunis pour être imprimés sur un mini-livret. Ce dernier sera distribué durant le colloque « Lex-ICON : traiter le texte comme image / traiter l’image comme texte »  les 7, 8 et 9 juin 2012 (cliquer ICI pour voir notre programme). Rappel : pour contribuez, envoyez vos images ou vos textes par email: fragment78[at]gmail[dot]com

INVITATION to
Critics, philosophers, authors and artists:
          In the context of our conference Lex-ICON and of our pre-conference blog project on http://lex-icon21.blogspot.com/, we would very much like to invite your participation as a blog poster. To contribute, send the following to the email: 
fragment78 [at] gmail [dot] com
          1)   A short critical text (250-300 words, or one-two paragraphs about any textual and visual works realized since the year 2000, or a theoretical reflection on verbo-visual works in the 21st century) OR  a single JPEG page image (either a page of one of your works or books, or a jpeg of a visual art work mixing text and image by you) created anytime between 2000 and now
          2)  Note: IF YOU SEND AN IMAGE, please also send a sentence or a few (1-5) by you (send this in the email as an in-text text) about the jpeg page. The sentences may address the techniques involved in making the text-image, the interest of the visual and textual practices at work, the fascination or interest you have in creating texts using visual art techniques or visual artwork using language, questions you have perhaps for readers/viewers of this work that might get people thinking about it, readability or illisibility issues with your work or even that of others, where the work emerged from, etc. etc. The idea is to accompany the image with some sort of creative, critical or questioning reflection—it is up to you what form that takes, but we do want it to be brief.\
          3) Note: IF YOU ARE SENDING A CRITICAL TEXT: Your text can be a mini critique of a specific artwork or book, it can be about hypertext works or the movement into the domain of hypertext, it can be linked to poetic or language works which use visual art techniques or typography in innovative ways, it can be about the ways that visual artists or a visual artist is using language in their work, it can be about asemic writing, techniques of language or image use in contemporary lexiconographic works, or forms of narration in texts that are unreadable, or new forms of narration in books which use visual images as text, etc. You may even write a presentation of the theoretical or philosophical ramifications a conference like Lex-Icon evokes for you. Your take might even pose questions that you hope talks at our conference might answer. For further ideas, you can also refer to our original call for abstracts on the website.
          4)    A 100 word max bio (very brief thanks!) and any blog or website links for your site or blog.

All of the texts and images posted on our blog will be assembled into a mini booklet to be printed in early June and distributed at the international conference “Lex-Icon: treating the image as text and the text as image” in Mulhouse, France on June 7th at the opening art expo welcome meeting (see our programme).  Again, please send work to fragmen78[at]gmail[dot]com